Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

3 maja 2011 r.
22:12
Edytuj ten wpis

Matura 2011: Język polski. ODPOWIEDZI, arkusze, pytania

Autor: Zdjęcie autora (mb)
0 510 A A
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /
Matura 2011 z języka polskiego już 4 maja. U nas odpowiedzi, arkusze, pytania (Bartłomiej Żurawski /

Matura 2011 zaczyna się 4 maja. Na początek uczniowie zmierzą się z językiem polskim. Odpowiedzi, pytania i arkusze z matury 2011 z języka polskiego tuż po egzaminie na naszej stronie internetowej.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Zobacz także: Matura próbna 2012 z Operonem

13.40Przykładowe odpowiedzi (mogą różnić się od klucza, który opublikuje CKE)

ZAD. 1 Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
Pytania postawione na początku akapitu 1. wprowadzają czytelnika w temat. Za ich pomocą autor artykułu zapowiada o czym będzie pisał. Zwracając się do niego w ten sposób, podkreśla też fakt, że problem nie jest mu obcy.

ZAD. 2 W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze.
Nie można postawić znaku równości między rozmową, a komunikacją. Komunikacja jest czymś więcej. Wiąże się z obustronnym zrozumieniem.

ZAD. 3 Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
Komunikacja niewerbalna to towarzyszące rozmowie gesty, ton głosu, kontakt wzrokowy czy dotykowy.

ZAD. 4 Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
Wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc

ZAD. 5 Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców


ZAD. 6 Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu
W akapicie 2. autorka polemizuje z przekonaniem, że komunikacja to wyłącznie wymiana poglądów, oparta jedynie na wygłaszaniu swoich opinii.
W akapicie 4. autorka artykułu polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa jest wyłącznie przekazywaniem sobie informacji.


ZAD. 7 Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
Akapit 5. służy przejściu od opisu przebiegu rozmowy do stworzenia definicji właściwej komunikacji międzyludzkiej.

ZAD. 8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Impresywna - 3
Poznawcza - 2


ZAD. 9 Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki?
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych.


ZAD. 10 Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
C. wprowadzają element ironii.

ZAD. 11 Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: używanie trybu rozkazującego
przykład: Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania.
2. nazwa zabiegu językowego: używanie bezokoliczników
przykład: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.


ZAD. 12 Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
Akapit 7. ilustruje przykładami twierdzenia z akapitu 6. Rozwija temat. Komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

ZAD. 13 Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji.
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli.
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.


Matura 2011 język polski. Część rozszerzona



Temat 1: Analizując wiersze Gdy tu mój trup... Adama Mickiewicza oraz Światło w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

Wskazówki:

Wstęp powinien zawierać definicję świata rzeczywistego, świata marzeń, a także rozwinięcie sformułowania "obraz". Warto było uwzględnić epoki historyczne, w których przywołani w arkuszu poeci tworzyli. W rozwinięciu należało zwrócić uwagę na obraz przyrody, idealizację świata marzeń, nawiązać do motywu narodu-rodziny i romantycznego obrazu Polonii.

W przypadku świata rzeczywistego należało poruszyć motyw wampiryczny, ukazujący kondycję podmiotu mówiącego, a przez to zobrazowania świata rzeczywistego. Zwrócić uwagę na brak Polonii w świecie rzeczywistym i w nawiązaniu do tego kondycję Polaków.

M. Pawlikowska- Jasnorzewska "Światło w ciemnościach":

W przypadku tekstu "Światło W ciemnościach" należało zauważyć motyw oniryzmu wprowadzającego w świat marzeń. Dodatkowe punkty dostawało się za dostrzeżenie prywatności, intymności świata marzeń i jego wpływ na obraz Polski. Warto było zwrócić uwagę na podmiot mówiący.

Świat rzeczywisty został w tym tekście zbudowany opozycyjnie do świata marzeń. Tutaj trzeba było zaznaczyć uczucia towarzyszące rzeczywistości (nieczułość, przygnębienie, smutek, nostalgia), a także nawiązać do tradycji mitologicznej i biblijnej.

W zakończeniu należało wykazać podobieństwo utwortów - zauważenie podobieństwa tematycznego w obu utworach, podział na ciało, odnoszące się do świata rzeczywistego i duszę jako wyznacznik i możliwość osiągnięcia świata marzeń. Warto było zwrócić uwagę na różnice w realizacji tematu: u Mickiewicza wskazanie na obraz uniwersalny, u Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na konkretyzację miejsc, różne techniki poetyckiego wyrazu - wampiryzm, oniryzm

Temat 2:

Na wstępie należało zwrócić uwagę na powstanie i rozwój psychologii i psychoanalizy, oraz jej wpływ na sztukę, a także wyjaśnić termin bohater.

W rozwinięciu opisać podejście matki Zenona do Justyny (jej podwyższanie hierarchii społecznej). Napisać, jak wyglądała Justyna w oczach Zenona i Elżbiety (jak ją postrzegali)

Na koniec opisać konsekwencje z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów - psychologizacja powieści, niemożność stworzenia jednoznacznej oceny postaci, ukazanie różnorodności czynników warunkujących postępowania ludzi


godz. 13.30 Matura 2011 język polski - oficjalny arkusz z CKE (PDF)

godz. 12:22
W jednym z tematów trzeba było porównać świat marzeń i obraz rzeczywistości ukazane w zamieszczonych w arkuszu wierszach: "Gdy tu mój trup” Adama Mickiewicza i "Światło w ciemnościach” Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej.

W drugim – odnosząc się do fragmentów "Granicy” Zofii Nałkowskiej – napisać charakterystykę Justyny, opisać jej relacje z Zenonem Ziembiewiczem oraz przestawić, jak ich relacje, postrzegane przez innych bohaterów powieści wpływają na widzenie jej postaci przez czytelnika.

Maturzyści musieli też odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu artykułu z Poradnika Psychologicznego "Polityki” na temat różnic między mówieniem a komunikacją.

Zobacz, co było na maturze z języka polskiego. Znamy pytania i tematy:

Najtrudniejsze było wypracowanie. Maturzyści musieli wybrać między dwoma tematami. Pierwszy dotyczył "Granicy” Zofii Nałkowskiej. Drugi - wierszy m.in. Adama Mickiewicza.

- Jestem zadowolona. Spodziewałam się "Nad Niemnem i Wesela, a tych lektur bardzo nie lubię. Na szczęście była "Granica", wiec powinno być dobrze – mówi Olena Boczkowska z V LO w Lublinie.

Maturzyści musieli też napisać test z pytaniami dotyczącymi komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Zadania zamknięte dotyczyły m.in. gramatyki.

- Może być. Bywało gorzej – mówi Ewelina Litka, koleżanka Oleny z klasy.

- Najważniejsze żeby zdać – podkreśla Michał Pudruj z 3 H. – Nastawiam się na matematykę i studia na Politechnice, więc polski pisałem tylko żeby zaliczyć.

Na poziomie podstawowym test potrwa 170 minut, na poziomie rozszerzonym - 180. Za rozwiązanie wszystkich zadań z łatwiejszej wersji można otrzymać 70 punktów, a z trudniejszej 50.

W czwartek identyczna próba czeka tych, którzy zdecydują się na rozszerzoną maturę z matematyki. Wszyscy (po raz drugi od lat obowiązkowo) o godz. 9 zasiądą to egzaminu na poziomie podstawowym.

Czytaj także:

Matura 2011: Jak poszło uczniom z V L.O. w Lublinie


Jak Wam poszło na maturze 2011 z polskiego? Czekamy na Wasze komentarze!

Pozostałe informacje

Niespodzianka w Olsztynie. Bogdanka LUK rozbita zagrywką

Niespodzianka w Olsztynie. Bogdanka LUK rozbita zagrywką

W spotkaniu otwierającym 13. kolejkę Bogdanka LUK Lublin przegrała na wyjeździe z Indykpolem AZS Olsztyn 0:3. To niespodzianka weekendowej serii gier.

Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo. Bezpłatne sprawdzanie świateł w ramach kampanii

Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo. Bezpłatne sprawdzanie świateł w ramach kampanii

W najbliższą sobotę, 23 listopada, kierowcy w całej Polsce będą mieli okazję bezpłatnie sprawdzić stan i ustawienie świateł w swoich pojazdach. Akcja jest częścią tegorocznej edycji kampanii „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez poprawę widoczności pojazdów.

Lublin żyje teatrem
galeria

Lublin żyje teatrem

W Lublinie trwa Festiwal Teatrów Niewielkich, który od 2005 roku przyciąga do miasta twórców i miłośników sztuki scenicznej z całej Polski. To ogólnopolskie wydarzenie o charakterze konkursowym jest miejscem spotkań aktorów zawodowych i amatorów, łącząc różne pokolenia i style teatralne.

Samuel Mraz zdobył w piątek swojego ósmego gola w tym sezonie

Motor nie do zatrzymania. Beniaminek pokonał w Lubinie Zagłębie

Trzecie zwycięstwo z rzędu piłkarzy Motoru. Tym razem podopieczni Mateusza Stolarskiego pokonali w Lubinie tamtejsze Zagłębie 2:1. Zwycięskiego gola dla gości zdobył były napastnik "Miedziowych" Samuel Mraz.

Piesek wybrał się na spacer i zaginął. Wybawcą dzielnicowy
Kraśnik

Piesek wybrał się na spacer i zaginął. Wybawcą dzielnicowy

Wczoraj wieczorem w Kraśniku, w części fabrycznej miasta, zagubił się mały, niedowidzący piesek. Dzięki szybkiej reakcji asp. Łukasza Guściory z lokalnego komisariatu, czworonóg szybko wrócił do swojej właścicielki, a cała sytuacja zakończyła się szczęśliwie.

Radni na „tak”. Dwie podstawówki i jedno liceum przed dużymi zmianami
Lublin

Radni na „tak”. Dwie podstawówki i jedno liceum przed dużymi zmianami

17 „za” i 13 „przeciw” – taki był wynik trzech głosowań nad przyszłością kilku lubelskich szkół na czwartkowej sesji Rady Miasta. SP19 i SP25 mają być teraz jedną szkołą. Na zmiany czeka również IV LO.

Szkoła z wartościami i tradycją – „Szóstka” świętuje jubileusz
ZDJĘCIA
galeria

Szkoła z wartościami i tradycją – „Szóstka” świętuje jubileusz

Szkoła Podstawowa nr 6 im. Romualda Traugutta w Lublinie w tym tygodniu obchodzi 90. urodziny. W uroczystościach uczestniczyli dawni i obecni uczniowie.

Pijany uderzył w latarnię w Dęblinie. To nie było jego jedyne przewinienie

Pijany uderzył w latarnię w Dęblinie. To nie było jego jedyne przewinienie

Ponad 2 promile alkoholu w wydychanym powietrzu, narkotyki w kieszeni i pozytywny wynik testu na obecność środków odurzających – to bilans poniedziałkowej jazdy 26-latka z powiatu ryckiego. Mężczyzna, kierując Hondą, stracił panowanie nad pojazdem i zakończył swoją podróż na przydrożnej latarni przy ul. Podchorążych w Dęblinie.

Witajcie w Polsce! Łydka Grubasa akustycznie
koncert
23 listopada 2024, 20:00

Witajcie w Polsce! Łydka Grubasa akustycznie

To będzie prawdziwa petarda! Po raz pierwszy Łydka Grubasa zagra wyłącznie program akustyczny. Usłyszymy nowe aranżacje i nowe instrumenty. Jak brzmią stare utwory w nowych aranżacjach? Przekonamy się już w najbliższą sobotę.

Lubelscy pracodawcy wyróżnieni za dbałość o bezpieczeństwo pracy

Lubelscy pracodawcy wyróżnieni za dbałość o bezpieczeństwo pracy

Ponad 40 pracodawców oraz trzech Społecznych Inspektorów Pracy uhonorował Okręgowy Inspektorat Pracy w Lublinie podczas piątkowej gali. Wyróżniono także gospodarstwo rolne z powiatu łukowskiego, które uczestniczyło w ogólnopolskim konkursie. Gala była okazją do podsumowania działalności w zakresie ochrony pracy.

Motor lepszy od Zagłębia, Samuel Mraz dalej strzela (zapis relacji na żywo)

Motor lepszy od Zagłębia, Samuel Mraz dalej strzela (zapis relacji na żywo)

Trzecie zwycięstwo z rzędu piłkarzy Motoru. W piątkowy wieczór beniaminek z Lublina ograł na wyjeździe Zagłębie Lubin 2:1.

Spektakl „W maju się nie umiera…” na Lubelszczyźnie
teatr
24 listopada 2024, 18:00

Spektakl „W maju się nie umiera…” na Lubelszczyźnie

Krasnystaw, Zamość, Szczebrzeszyn i Drelów, to miejscowości w których, w najbliższych dniach będzie można zobaczyć wyjątkowy spektakl „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej” opowiadający przejmującą historię matki Grzegorza Przemyka.

30 lat minęło. Liceum im. Jana III Sobieskiego w Lublinie świętuje jubileusz
galeria

30 lat minęło. Liceum im. Jana III Sobieskiego w Lublinie świętuje jubileusz

Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Lublinie świętowało 30-lecie swojej działalności podczas uroczystej gali, która odbyła się w czwartkowy wieczór w Centrum Kongresowym Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

Droga eskpresowa S12

Jest decyzja środowiskowa dla S12 na zachód od Puław

Na tą decyzję czekali kierowcy z całego powiatu puławskiego, a także zwoleńskiego i Radomia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej od obwodnicy Puław do Radomia.

Ostatnie posiedzenie sądu w sprawie Łukasza W. odbyło się w piątek, 22 listopada, na dzień przed 35. urodzinami mężczyzny
wyrok

Strzały padły pod wiejską remizą. Łukasz W. winnym usiłowania zabójstwa

Nie miał bezpośredniego zamiaru pozbawienia życia mężczyzny, którego postrzelił, ale jest winnym usiłowania zabójstwa – orzekł sąd. I skazał mieszkańca wsi Zadębce, również za groźby karalne, na łączną karę 8 lat i 7 miesięcy więzienia.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium